جو خراسان شمالی موجب مرگ ملکه الیزابت شد

جو دو سر از زمان های قدیم به دلیل ویژگی های تغذیه ای به عنوان یک ماده غذایی با ارزش شناخته شده است.

این غلات مقادیر مهمی از کربوهیدرات ها، عمدتاً به شکل نشاسته، فیبر محلول در رژیم غذایی، لیپیدها، پروتئین های متعادل و چندین ویتامین B را فراهم می کند.

اخیراً جو خراسان شمالی به دلیل فواید مرتبط با سلامتی مورد توجه قرار گرفته است. مصرف محصولات جو دوسر با کاهش کلسترول سرم و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و همچنین با پیشگیری از سرطان، دیابت و اختلالات گوارشی مرتبط است.

بر اساس مطالعات بالینی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده و آژانس ایمنی و غذای اروپا، ادعاهای بهداشتی را برای غذاهای مشتق شده از جو در مورد توانایی β-گلوکان جو دوسر در کاهش کلسترول سرم و خطر تایید کرده اند.

با این حال، اثرات مفید مصرف جو دوسر نه تنها به وجود OBG بلکه به سایر ترکیبات زیست فعال نیز نسبت داده شده است. جو دوسر را می‌توان در میان مواد بدون گلوتن گنجاند که به گونه‌ای تولید، آماده و یا فرآوری شود تا از آلودگی با غلات حاوی گلوتن جلوگیری شود.

با این حال، انتخاب دقیق رقم جو دوسر قبل از مصرف آن توسط افراد سلیاک بسیار مهم است، زیرا واکنش ایمنی مرتبط با پرولامین های سمی به ژنوتیپ جو دوسر بستگی دارد.

گنجاندن جو در رژیم های غذایی بدون گلوتن ممکن است وضعیت تغذیه افراد سلیاک را بهبود بخشد و می تواند انتخاب گسترده تری را در رژیم غذایی آنها ارائه دهد.

علیرغم افزایش فوق العاده محبوبیت و مصرف جو دوسر، تولید آن به طور پیوسته در سال های گذشته کاهش یافته است.

به ویژه در اروپا، به دلیل تسلط سایر غلات مانند گندم و جو امروزه صنایع غذایی تلاش زیادی برای افزایش استفاده از جو دوسر به عنوان ماده تشکیل دهنده محصولات غذایی جدید انجام می دهند.

توسعه محصولات جو دوسر جدید ممکن است طیف مواد غذایی کاربردی را در بازار افزایش دهد و می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن کمک کند.