فرش ابریشم دستباف تبریز که قابلیت گرمایشی دارد

فرش اردبیل استثنایی است. این فرش ابریشم دستباف تبریز یکی از قدیمی ترین فرش های اسلامی جهان و همچنین یکی از بزرگترین، زیباترین و از نظر تاریخی مهم است. این نه تنها در نوع خود خیره کننده است.

بلکه با تاریخ یکی از سلسله های بزرگ سیاسی ایران گره خورده است. فرش از اساسی ترین هنرهای اسلامی است. فرش‌های قابل حمل که معمولاً از ابریشم و پشم ساخته می‌شد.

در سراسر سرزمین‌های اسلامی و فراتر از مرزهای آن به اروپا و چین خرید و فروش می‌شد. آنهایی که از ایران بودند بسیار ارزشمند بودند. فرش‌ها کف مساجد، زیارتگاه‌ها و خانه‌ها را تزئین می‌کردند.

اما می‌توان آن‌ها را برای حفظ گرما در زمستان به دیوار خانه‌ها آویزان کرد. نام این فرش از شهر اردبیل در شمال غرب ایران گرفته شده است.

اردبیل مزار قدیس صوفی صفی الدین اردبیلی متوفی در سال 1334 (صوفیه عرفان اسلامی است) بوده است. او از رهبران صوفی بود که پیروان خود را در اعمال عرفانی اسلامی تربیت کرد.

پس از مرگ او، پیروان او افزایش یافت و فرزندان او به طور فزاینده ای قدرتمند شدند. در سال 1501 یکی از نوادگان او، شاه اسماعیل، قدرت را به دست گرفت.

ایران را متحد کرد و مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی معرفی کرد. سلسله ای که او تأسیس کرد به صفویه معروف است. حکومت آنها که تا سال 1722 ادامه داشت

یکی از مهم ترین دوره های هنر اسلامی، به ویژه برای منسوجات و نسخ خطی بود. این فرش یکی از جفت هایی بود که برای حرم صفی الدین اردبیلی بزرگ شد.

در اواخر دهه 1530. امروزه فرش اردبیل بر گالری اصلی هنر اسلامی در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن تسلط دارد، در حالی که دوقلو آن در موزه هنر لس آنجلس است. فرش ها در کنار هم در حرم قرار داشتند.